آبکاری چیست؟

آسیب هایی مثل خوردگی و اکسید شدن و تحمل ضربه و فشار و سایش که این مشکلات می تواند زیبایی و عمر فلز را کم کند یا ازبین ببرد و برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی انواع آبکاری جواهرات راه حل مناسبی است و به همین دلیل لایه ای از فلز که مقاوم تر در برابر آسیب ها است بر روی فلز آسیب پذیر تر می نشیند که به اصطلاح به آن آبکاری می گویند.

آبکاری طلا چیست؟

در آبکاری طلا لایه نازکی از طلا به فلز پایه وصل می شود، بدین صورت است که اول قطعه ی زیورآلات را باید تمیز کرد به صورتی که عاری از هر گونه آلاینده ای باشد و بعد لایه نازکی از فلزنیکل با کیفیت را روی آن آبکاری می کنند تا فلز پایه به لایه های طلا نفوذ کند.

از چه رنگ هایی در انواع آبکاری جواهرات استفاده می شود؟

رنگ طلا و جواهرات شامل زرد و شامپاین و سفید و زرگلد است و برای انواع آبکاری جواهرات هم استفاده می شود. هم چنین امکان دارد که فقط قسمتی از طلا را آبکاری کنند. رنگ هایی مثل سبز و قرمز و آبی و دیگر رنگ ها برای طلا و جواهرات وجود دارد اما این رنگ ها خارجی و خیلی گران هستند و در ایران تولید نمی شوند.

آیا روکش طلا کم رنگ می شود؟

با گشت زمان به مرور قطعه ی آبکاری شده محو و لکه دار می شود و مثل روز اول درخشندگی نخواهد داشت. با گذشت زمان مولکول های فلز پایه به لایه طلا نفوذ خواهند کرد و روی آن تأثیر می گذارند و هر چه ضخامت روکش طلا نازک تر باشد لایه زودتر تغیر رنگ می دهد و محو می شود.

دوام آبکاری چقدر است؟

اگر از قطعه آبکاری شده مراقبت شود آبکاری تا دو سال دوام خواهد داشت و سپس آن را می توان دوباره آبکاری کرد. همانطور که قبلاً گفتیم جنس مواد به کار رفته و نحوه ی کار و مواردی از این دست در کیفیت و طول عمر آبکاری می تواند تأثیر مستقیم داشته باشد باید به اینکه این کار توسط فرد ماهر و خبره و مواد اولیه مرغوب انجام شود دقت کنید.