درباره نقره و خواص آن

نقره یکی از درخشنده ترین فلزات جهان است و توانایی بازتاب نور آن بسیار بالا است به همین دلیل از آن در ساخت ابزار آلات دقیق مثل میکروسکوپ صفحات خورشیدی و تلسوپ استفاده می شود.نقره پرداخت شده توانایی بازتاب نور تا 95 در صد را دارد.

نقره خالص برای ساخت ظروف و زیورآلات مناسب نیستند و خیلی نرم است؛ به همین دلی است با اضافه کردن مقداری مس هم چکش خواری مقاومت آن بالا می رود.

دلیل سیاه شدن نقره چیست؟

سطح نقره با مواد مختلفی مثل اکسیژن هوا واکنش نشان می دهد و ممکن است به مرور زمان رو به تیرگی برود و یا حتی لکه های زرد رنگی در آن پیدا شود.

اگر چه نقره خالص در دمای محیط تیره نمی شود اما به دلیل ترکیب مس با نقره به سادگی با اکسیژن و گوگرد و حتی نمک معلق در هوا واکنش داده و تیره می شود.

عوامل موثر در سیاه شدن نقره

نقره به دلیل ترکیب با ماده ای به نام سولفید هیدروژن یا همان گوگرد که اغلب در هوا وجود دارد زنگ زده و سیاه می شود و زمانی که نقره به صورت مستقیم با این ماده در تماس باشد یک واکنش شیمیایی صورت می گیرد و یک لایه اکسید و سیاه بر سطح نقره به وجود می آید این فرایند در محیط های مرطوب یا پر نور سریع تر انجام می شود.

نحوه پیشگیری از سیاه شدن نقره

باید بگوییم روش خاصی برای پیشگیری از سیاه شدن نقره وجود ندارد چرا که در حالحاضر نقره با اکثر موادی که در زندگی روزمره خو استفاده می کنیم واکنش نشان می دهد.

مثلاً حتی آب نیز به دلیل وجود کلر در آب سبب کدر شدن و سیاهی این فلز می شود؛ یا حتی بعضی موارد همانطور که می گوییم تعریق بدن به دلیل استفاده از بعضی مواد و داروهای خاص سبب سیاه شدن نقره می شود.